- 284 - |
|||||
Maar hoe verliep het ondertussen met zijn schilderkunst? De helft van zijn drieëntwintig geschilderde werken in die zware 'Nieuwpoortperiode' zijn clowns. Hierbij voelt men reeds aan, dat henry onrustig op zoek was naar een diepere uitdrukkingsvorm. Huizekes en weidekes schilderen was niets voor hem. Hij zocht naar onderwerpen waarin hij zijn gevoelens kon afreageren. En ook waarin hij zijn ideeën kon uiten, voor zover die ten voordele waren van zijn evennaasten. Het schilderen van clowns begon hij saai te vinden als hij ze op de zelfde manier bleef penselen. Bezie maar eens zijn clowns uit die periode en u zult merken dat z'n avontuurlijke geest dat onderwerp op uiteenlopende manieren uitbeeldde. En toch is er een constante in te bespeuren: het liefst zette hij enkel hun gezichten op doek, om zoveel mogelijk de aandacht te vestigen op hun expressie en hun gevoelens. De essentie, dát was hetgeen wat henry interesseerde. Niet de details. Afwisseling en avontuur, dát zocht hij, ook in z'n schilderijen. In de marinebasis van Nieuwpoort voelde hij de aanwezigheid van zijn strijdende voorouders, voortdurend. Niet ver daarvandaan vochten ze immers in de twee grote wereldoorlogen. In deze 'Nieuwpoortperiode' maakte hij ook nog drie Maar de goesting om antivisionistisch te schilderen verdween stilaan bij henry, omdat hij eindelijk dé uitdrukkingsvorm had gevonden, waarnaar hij al een hele tijd op zoek was: de Expressieven, geschapen uit zijn penseelstreken. Maar vooraleer dit kapittel aan te snijden, is het interessant om onze aandacht even toe te spitsen op drie schilderijen, die hij maakte naar aanleiding van zijn onfortuinlijke samenwerking met Klipmans. Hierbij, vermits bij henry tussen het concept - het ontstaan van een hardnekkig idee in z'n steeds kritisch gerichte grijze hersenmassa - en de voltooiing van een schilderij niet altijd slechts enkele dagen of weken, maar bijwijlen vele maanden tot zelfs enkele jaren konden liggen, moeten we niet verrast opkijken als we reeds nu een expressieve schilderij van hem dienen te vermelden: 'De Opstand'. Dit werk is weliswaar een hele tijd na zijn vertrek uit Nieuwpoort gemaakt, maar is wel degelijk als concept ontstaan in de 'Nieuwpoortperiode'. Daarom moet ook dát doek bij henry's schilderijen uit de 'Nieuwpoortperiode' gerekend worden. In de toekomst zal men regelmatig bij henry moeten vaststellen, dat een voltooid doek moet gecatalogiseerd worden tussen doeken die veel vroeger werden beëindigd.
/\
/\ De
maandenlange samenwerking met Klipmans bracht bij luitenant henry een ongekende
spanning teweeg tussen zijn aangeboren rechtvaardigheidsgevoel om z'n ondergeschikten te beschermen en zijn verworven
loyauteit jegens z'n overste.
|
|||||