- H m22h69,2 - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ALLE EXPOSITIES WAARAAN henry HEEFT DEELGENOMEN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het was alom geweten dat henry weinig
sympathie had voor kunsttentoonstellingen. De reden was simpel. Hij had ze
financieel niet nodig en bovendien had hij het na enkele tentoonstellingen,
waaraan hij had deelgenomen, al vrij vlug door dat politiek en kunst met
elkaar nauw verstrengeld waren. Hierbij was hij het hoegenaamd niet eens met
de weg die de politiek in zijn tijd was ingeslagen. Een linkse politiek die
de maatschappij hoe langer hoe meer ontwrichtte. Een linkse politiek die ook
de media jaar na jaar meer in haar macht kreeg. En via de media en toekenning
van subsidies ook de kunstenaars. Hierbij werd elke kunstenaar die het daar
niet mee eens was, door Jan Hoet en zijn linkse politiekers geboycot.
Daardoor bereikte de moderne schilderkunst een dieptepunt met doeken vol
plekken en strepen. Sensatie werd kunst, sensatie werd troef. Hiertegen
reageerde henry door de emotie van mens en dier terug in de kunst haar plaats
te bezorgen. Het gevolg hiervan vinden we terug in de exposities van henry in
de onderstaande tabel.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||