- I m15 h35,3 - |
||
|
||
Een schilderij moet één zijn naar vorm en inhoud. Onder een mooie vorm moet ze de uitdrukking zijn van het innerlijke van de schilder en ons iet te zeggen hebben.
Een kunstwerk moet volledig uit het diepste ik van de kunstenaar groeien in een vormen- en kleurenspel.
Daarom zijn de Abstracten geen kunstwerken : ze verwaarlozen de vorm.
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
Het gevoel voor schoonheid moet men aankweken. Vooraleer men een 'goed kunstwerk' als dusdanig kan herkennen, vooraleer men het onderscheid kan maken, moet men een hoop musea en tentoonstellingen hebben doorlopen en kunstboeken hebben gelezen. Slechts dan kan men de goede kunstwerken uit de minder goede beginnen onderscheiden. Het is evident dat men tussen twee kunstwerken nog voorkeur zal kennen. Dit hangt af van de eigen ingesteldheid. Het is zoals het bewonderen van vrouwen. Een definitie van 'mooie vrouw' is niet te geven. We vinden een vrouw mooi omdat we haar zo aanvoelen. Dat gevoel hebben we aangekweekt. Sommige tentoonstellingen zijn absurd : het is net alsof men een schoonheidswedstrijd voor vrouwen zou inrichten en hiervoor een heleboel lelijke vrouwen samentrommelt.
( 14 april 1976 ) |
||