|
Sommige
kunstschilders zochten naar een methode om de lichttrillingen in hun doeken
nog beter weer te geven. Aldus ontstond het Pointillisme, ook wel Stippelmethode
genoemd. De kunstenaar schildert vlekjes van twee verschillende kleuren naast
elkaar, bijvoorbeeld gele naast blauwe. De vlekjes zijn rond, rechthoekig,
vierkantig. Op afstand bekeken geeft dit groen, een spetterend groen. Theo
Van Rysselberghe (1862-1926) is de voornaamste
vertegenwoordiger van het Pointillisme in België. Hoewel deze doeken vol
licht en erg bekoorlijk zijn, vermindert deze schildersmethode
door zijn wetenschappelijke redenering de instinctieve gevoeligsuiting
van de kunstenaar.
Andere kunstenaars gingen tegen de fotografie in door willekeurige, heftige
kleuren voor hun onderwerpen te kiezen. Een vleeskleurige hand werd op het
doek bijvoorbeeld in rood met blauwe schaduwvlekken geschilderd als dit een
mooiere harmonie in het doek opleverde. Deze kunstenaars ontwikkelden een
tomeloze liefde voor felle kleuren. Zij gaven een blijvende structuur aan hun
onderwerpen. Functionele kleuren. Kleur om de kleur, zonder zich te
bekommeren om de werkelijke kleur. In België werd Rik Wouters (1882-1916) de
pionier van deze kunstrichting: het Fauvisme.
Terwijl Belgische kunstenaars bij de vorige kunststromingen eerder vanuit
Frankrijk werden beïnvloed, kwam vanuit Duitsland het Expressionisme
aangewaaid. Hierbij worden de wezens en voorwerpen gewild brutaal
vereenvoudigd en vervormd. Het onderwerp is impulsief, subjectief,
instinctief. Het gevoel speelt hier een voorname rol met meestal een
pessimistische wereldbeschouwing. Permeke
(1886-1952) is de bekendste Belgische expressionist.
Na de Eerste Wereldoorlog wilden sommige kunstenaars zich vrij maken van de
gruwelijke realiteit van de loopgraven. Alzo
ontstond het Surrealisme. Personen en voorwerpen werden in een ongewone
combinatie geschilderd, die het perspectief meestal versterkte. In België
zijn René Magritte en Paul Delvaux de twee
belangrijkste surrealisten.
Laat ons uiteindelijk niet vergeten dat in die periode een dorp naast Gent
furore maakte, omdat zich daar verscheidene grote kunstschilders verzamelden,
waaronder enkele Gentenaars.
Valerius De Saedeleer
(1867-1941), George Minne (1866-1941), Gustaaf Van De Woestijne
(1881-1947), enzovoorts. De naam van dit dorp?
Sint-Martens-Latem.
|
|